Announcement

Collapse
No announcement yet.

Carlsberg opjusterer - Pump eller legitim udvikling?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Carlsberg opjusterer - Pump eller legitim udvikling?

The Carlsberg Group is adjusting its 2019 earnings expectations upwards due to solid earnings performance in Western Europe and China, which combined more than offset weakness in Russia.
    Consequently, we now expect:

• Organic growth in operating profit of around 10% (previously high-single-digit percentage growth).

Further details will be provided in connection with the Q3 2019 trading statement, which will be published on 31 October at 7.00 a.m. (CET).

___

I 2018 leverede Carlsberg allerede to opjusteringer. D. 8 august i år opjusterede Carlsberg. Nu kommer der en til.

Det er dog lidt interessant at de bliver ved med at "gætte for lavt". Især på tal som omsætningen, og så retter den med 1-3% opad. Det fik mig til at kigge på deres kompensation til executives.

Jeg ser at de udbyder performance shares med krav om EPS, TSR, organisk vækst og ROIC.

The performance share award will be subject to four performance conditions measured over three years: total shareholder return (TSR), earnings per share (EPS), organic net revenue growth and return on invested capital (ROIC)

Performance shares' ligger spredt ud over årene, men der er mange som vester i 2019 og 2020. 50,000 til Cees t' Hart i 2020 på baggrund af performance tal i 2017-2019 (dvs. ~50 millioner hvis fuldt opnået). Der er altså lidt motivation til at pumpe aktien opad.

Hvis vi kigger på to af områderne for indløsning: ROIC og TSR.

ROIC er steget helt enormt over de sidste år, næsten 33% fra 6.5% til 8.7%. Det kommer delvist fra øget indtjening, men også fra at den investerede kapital er mindre grundet nedskrivninger på tidligere opkøb. Det er jo et heldigt lille trick som kun påvirker regnskabet. Virskomheden har selvfølgelig også set fremdrift, men det bliver kun forstærket af tricksne.

Det havde indtil videre ikke givet de store afkast, kun ~30% over de sidste 5 år, indtil 2019 hvor aktien er steget eksplosivt.

Nogle der har tanker?

Er jeg bare paranoid?

Working...
X